Volume | 제18집 (발행일 : 2020.12.31) |
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Title | 역대기의 모형론이 지닌 의미와 기능 |
Authors | 안석일 |
Institutions | 웨스트민스터신학대학원대학교, 초빙교수 |
Abstract | 역대기 저자는 구약의 아브라함과 모세의 성막 건축과 솔로몬의 성전 건축과 같은 사건들을 모형론적으로 사용하여 구약의 언약 전통과 예배 처소의 전통을 강조한다. 저자가 남 유다 역사를 재진술 하는데 모형론을 사용한 것은 포로 후기 시대에 하나님의 언약 백성으로서의 유다 공동체의 정체성을 정립하기 위한 것이다. 포로 후기 공동체는 여전히 자신들이 하나님의 언약 백성인지 알고 싶어 한다. 바벨론 포로 생활에서 자신들이 고향 땅으로 귀환하게 된 것이 하나님의 은혜라는 것을 알았지만, 포로 후기 공동체는 다시금 하나님의 언약 백성으로서의 자신들을 정체성을 재확인하고 싶었을 것이다. 이에 저자는 이스라엘의 언약 전통과 예배 처소에 대한 전통을 설명할 필요를 느꼈으며, 남 유다 역사를 재진술 하는 가운데 구약의 언약들과 예배 처소와 관련하여 포로 후기 공동체가 과거 이스라엘과 연속성을 지닌다는 사실을 모형론을 사용하여 강조하고 있는 것이다. 포로 후기 공동체가 이스라엘의 예배 전통을 기억하고 예배 공동체로서 하나님의 임재를 확신하는 것은 매우 중요한 일이었다. 하나님의 임재하심이 없이는 이스라엘의 회복은 요원하기 때문이다. 따라서 포로 후기 공동체에게 있어 재건된 성전에서의 예배는 영광스러운 이스라엘의 회복을 가져오는 통로가 된다. 이처럼 포로 후기 공동체가 이스라엘 역사에서 구약의 언약 전통과 예배 전통의 연속성을 지닌다는 것을 깨닫고, 재건된 성전에서 예배를 통해 언약의 하나님을 찾을 때, 언약 백성으로서의 자신들의 정체성을 정립하고 회복된 미래를 기대할 수 있을 것이다. The Chronicler emphasizes both the tradition of Old Testament covenants and the tradition of worship places, by describing typologically Old Testament events such as Abraham’s worship, Moses’ construction of the tabernacle, and Solomon’s construction of the temple. The Chronicler's restatement of the Judean history is to reestablish the identity of the post-exilic community as God's covenant people in the post-exilic period. The post-exilic community would want to know if they are still God's covenant people. They knew that it was God's grace to return to their homeland from the Babylonian captivity, but the post-exilic community would once again want to reaffirm their identity as God's covenant people. The Chronicler would feel the need to explain Israel's covenant tradition and the tradition of worship places, and he employed typologies, in retelling of the Judean history, to emphasize that the Old Testament covenants and the worship places have the continuity with the post-exilic community. It was very important for the post-exilic community to remember the worship tradition of Israel and to assure the presence of God in its worshiping community. This is because without the presence of God, the restoration of Israel is far away. Therefore, the worship of the post-exilic community in the rebuilt temple becomes a channel for the glorious restoration of Israel, and the most important factor is the presence of God. In this way, when the post-exilic community understands that it has the continuity with the Old Testament covenants and the worship places, and seeks the covenantal God through the temple worship, it would be able to reestablish its identity as the covenant people and expect a restored future. |
Keyword | 역대기, 역대기 저자, 모형론, 성전, 연속성, Chronicles, the Chronicler, Typology, Temple, Continuity |
Page | p.108~p133 |
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