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Volume 제17집   (발행일 : 2020.07.31)
Title 구약성경에 나타난 성령의 이미지로서의 물
Authors 송승인
Institutions 대신대학교, 강사
Abstract 본 논문을 통해 필자는 구약성경에서 물 이미지가 성령과 깊은 연관성을 가진다고 제안한다. 구약성경에서 물 이미지는 생명 혹은 구원, 심판, 혼돈, 성령, 종말론적 성전, 인간의 말 혹은 지혜, 정결, 생수와 같은 다양한 주제 혹은 모티프와 연관되는데, 본 연구는 이 여러 가지 가능성 중 물이 성령을 상징하는 이미지로 사용된 경우에 집중한다.
본 연구는 크게 두 부분으로 나누어진다. 전반부는 구약성경에 등장하는 물에 대한 주요 연구들을 검토한다(허버트 G. 메이, 웨이란 B. 오웬즈, 권혁승, 데이비드 토시오 쯔무라, 로버트 루이스터, 엘스 K. 홀트, 송승인, 키바찌 죠나단 카부사).
후반부는 구약성경에서 물 이미지가 때로 성령을 상징한다는 필자의 주장을 뒷받침하는 세 가지 근거를 제시한다. 첫째, 구약의 저자들은 자주 하나님께서 성령 주심을 묘사할 때 “부음”의 언어를 사용한다(욜 2:28-29; 사 32:15; 44:3-4). 이중 이사야 32:15에는 hr[(“붓다”)라는 단어가 사용되었는데 이 구절에서 이사야는 성령을 부어주심이 이스라엘에 가져올 변화를 많은 식물을 그들의 땅에 더하심으로 말미암아 그들의 땅을 변화시키는 그림으로 묘사함으로써 물 이미지를 성령과 밀접하게 연결시킨다. 이사야 44:3-4의 경우에는 qcy(“붓다”)라는 단어가 물과 성령 모두에 사용된다. 이 구절도 역시 물 이미지를 성령의 역사를 묘사하는데 사용하는데, 우리의 관심을 끄는 부분은 성령의 회복의 역사가 물이 식물들에게 하는 기능에 비유된다는 사실이다. 이 구절에서 이사야는 물을 주심과 성령을 주심을 같이 사용하며(3절), 성령을 받는 사람들을 충분한 양의 물 때문에 성장하는 식물들에 비유한다(4절). 필자의 주장을 뒷받침하는 두 번째 근거는 구약성경에서 물과 성령은 때로 함께 언급된다는 사실이다(겔 36:25-27; 사 44:3-4). 물론 이 구절들에서 물과 성령이 함께 언급되어 있으며 밀접하게 배치되어 있음이 물이 성령의 상징으로 사용되었음을 직접적으로 지지하지는 않지만, 이 둘이 밀접한 관계를 가졌음에 대한 근거로 작용한다. 마지막 근거는 선지자들의 글에서(겔 36:25; 슥 13:1-2; 사 4:4) 물과 성령은 죄를 정결케 함과 우상들을 제거하는 두 가지 동일한 기능을 수행한다는 사실이다. 예를 들어 물과 성령이 밀접하게 배치되어 있는 에스겔 36:25에는 물 뿌림의 목적이 “모든 더러운 것에서와” 우상숭배의 죄로부터(36:18) 사람들을 정결케 하는 것이라고 말한다. 그리고 이사야 4:4는 이 두 가지를 성령의 역사와 연결한다(“이는 주께서 심판하는 영과 소멸하는 영으로 시온의 딸들의 더러움을 씻기시며 예루살렘의 피를 그중에서 청결하게 하실 때가 됨이라”).

In this paper, I propose that the image of water in the Old Testament is closely related to the Spirit. Although water image in the Old Testament is associated with various themes or motifs, such as life or salvation, judgment, chaos, the Spirit, eschatological temple, human words or wisdom, purification, and living water, this study focuses on the case that water is used as an image of the Spirit.
This study is largely divided into two parts. The first half reviews the major studies of water in the Old Testament (Herbert G. May, Waylan B. Owens, Hyuk-Seung Kwon, David Toshio Tsumura, Robert Luyster, Else K. Holt, Seung-In Song, and Kivatsi Jonathan Kavusa).
The second half provides three reasons to support my claim that the image of water in the Old Testament sometimes symbolizes the Holy Spirit. First, Old Testament writers often use the language of “pouring out” when describing God’s giving of the Spirit (Joel 2:28-29; Isa. 32:15; 44:3-4). Of these, the word hr[ (“pour”) is used at Isaiah 32:15, in which Isaiah describes the transformation that the outpouring of the Spirit will bring upon Israel as a picture of changing their land through the addition of many plants to their land. The image of water is closely connected with the Spirit in this passage. In Isaiah 44:3-4, the word qcy (“pour”) is used for both water and the Spirit. This passage also uses the image of water to describe the work of the Spirit, and what draws our attention is the fact that the work of the restoration of the Spirit is likened to the function of water by plants. In this passage, Isaiah uses watering and the Spirit together (v. 3), and compares those who receive the Spirit to plants that grow because of a sufficient amount of water (v. 4). The second rationale for my claim is that in the Old Testament, water and the Spirit are sometimes mentioned together (Ezek. 36:25-27; Isa. 44:3-4). In these verses, water and the Spirit are mentioned together, and they are closely placed in the passage. Although these two do not directly support my argument that water is used as a symbol of the Spirit in the Old Testament, they serve as a basis for their close relationship. The last rationale is that in the writings of the prophets (Ezek. 36:25; Zech. 13:1-2; Isa. 4:4), water and the Spirit perform two identical functions: purifying sin and removing idols. For example, Ezekiel 36:25, where water and the Spirit are closely placed, says that the purpose of pouring water is to purify people from all their uncleanness and the sin of idolatry (36:18). Isaiah 4:4 also connects these two things with the work of the Spirit (“when the Lord shall have washed away the filth of the daughters of Zion and cleansed the bloodstains of Jerusalem from its midst by a spirit of judgment and by a spirit of burning”).
Keyword 물, 성령, 부음의 언어, 성령의 기능, 성령의 이미지, water, the Spirit, the language of pouring out, the function of the Spirit, image of the Spirit
Page p.8~p31
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