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Volume 제16집   (발행일 : 2020.03.31)
Title 시편의 지혜시와 제왕시의 원근법과 통전성에 대한 연구: 시편 3-5권을 중심으로
Authors 김희석
Institutions 총신대학교, 부교수
Abstract 본 연구의 목적은 시편 3-5권에 나타난 제왕시와 지혜시의 병렬 패턴 이 어떻게 변화, 발전해 나가는지를 살펴보는 것이다. 이를 위해 시편의 구성적 접근 연구로 인해 이미 잘 알려진 72-73편, 89-90편, 106-107편 등 각 권의 이음새 부분에 위치한 제왕시-지혜시 병렬 패턴을 간단히 살펴본 후, 학계에서 그간 잘 살펴보지 않았던 각 권의 내부에 존재하는 제왕시지혜시의 병렬 패턴을 5권의 경우를 중심으로 고찰하였다. 108-110편은 여호와 왕권이 ‘보좌 우편의 주님’을 통하여 이루어진다는 다윗언약의 특 별한 성취방식을 제시하며, 111-112편은 여호와의 왕권이 여호와의 인자하심을 닮은 여호와 경외자를 통해 이루어짐을 말함으로써, 기존의 제왕 시-지혜시의 범주를 확장하고 변형하는 병렬 형태를 보여준다. 118편은 ‘여호와의 이름으로 오는 이’가 죽음 같은 고난을 이겨낸다는 주제를 사용 함으로써 111-112편의 ‘여호와를 경외하는 자’의 흐름을 이어받고, 119편 은 율법의 중요성 및 언약적 성실성, 여호와의 의로우심 등의 주제를 다 루어 111-112편을 확장시켰다. 118-119편 역시 제왕시-지혜시 병렬 패턴 의 변형과 확장으로 이해된다. 144-145편은 제왕시-지혜시 병렬 패턴에 서 있어서 특별하다. 144편은 제왕시로 시작하여 지혜시의 요소를 병합 하며 공동체 감사시로 마쳐지고 언약의 요소들을 개인 다윗의 존재를 넘 어서서 언약공동체의 중요성으로 확장하며, 여호와 왕권을 그 핵심주제 로 자리매김시킴으로써 제왕시적 요소와 지혜시적인 요소를 통합시킨 다. 145편은 여호와의 왕권을 선포하면서 시작하고, 여호와의 인자하심 을 얻어 그 인자하심을 삶의 특성으로 품게 된 ‘하시딤’을 소개하며, 온 피 조세계 가운데 하나님께서 다스리고 계심을 선언하여, 제왕시적 요소와 지혜시적 요소들을 여호와와 하시딤의 관계 안에서 통합한다. 그러므로 시편 전체에서 제왕시-지혜시의 병렬 패턴은 단순히 각 권 의 이음새에서뿐 아니라, 각 권 내에서도 존재함이 분명하다. 지혜시-제 왕시의 패턴으로 1-2편에서 등장한 이 병렬 관계는 이후에는 ‘제왕시-지 혜시’ 순서의 패턴으로 전환되며, 서로 가까워지고 멀어지며 다양한 원근 법적 방식으로 전개된다. 2-3권, 3-4권, 4-5권의 이음새에서 각 권의 결론 과 서론을 제공하는 방식으로 사용된다. 5권 내부에서는 이전보다 더 주 제적으로 혹은 형식적으로 확장, 변형되는 모습을 보이게 된다. 그런 후 144-145편에서는 제왕시적 요소와 지혜시적 요소가 통합되고, 149편에 서 그 통합적 요소를 다시 한 번 드러낸 후 150편에서 찬양시와 더불어 시편 전체를 마무리한다. 시편에서 제왕시-지혜시의 병렬 패턴은 기계적 인 형태가 아니며, 시편 의 거시적 흐름을 따라 유기적으로 다양하게 발 전하는데, 두 장르의 순서, 주제 및 어휘의 범주 및 연결 관계에서 다양한 형태가 드러나고, 가까워지고 멀어지는 원근의 다양성을 통해 5권의 결 말부에서의 통합을 향해 나아간다.
This study purports to examine the progress and development of the pairs of wisdom psalms and royal psalms in books 3-5 of the Psalter. First, the pairs located at the seams of the books, Psalms 72-73, 89-90, and 106107, which have been much studied from the compositional approach to the Psalter, are examined in a brief manner. Then, the pairs located within the books of the Psalter, book 5 in particular, which have rarely been noted, are investigated. Psalms 108-110 provide a specific way of fulfilling the Davidic covenant through the One who sits on the right hand of YHWH, and Psalms 111-112 state that YHWH‘s kingship is established by those who fear YHWH practicing His covenantal faithfulness. These two psalms show a case of expanding and developing the typical pattern of pairing wisdom psalm and royal psalm. Psalm 118 further develops the model of those who fear YHWH in Psalms 111-112 by utilizing the theme of the one who comes with the name of YHWH, then Psalm 119 explores on the themes of torah, covenantal faithfulness, and righteousness, to further develop the themes explained Psalms 111-112. Psalms 118-119 also expand and develop the pattern of pairing wisdom psalm and royal psalm. Psalms 144-145 are to be well noted. Psalm 144 begins as a royal psalms, incorporates the theme of wisdom, and then finalizes itself as a communal thanksgiving psalm. It also transforms individual covenantal element into a communal covenantal element with an emphasis on YHWH’s kingship. Simply put, it incorporates wisdom element into royal element. Psalm 145 begins with declaration of YHWH’s kingship, introduces hasidim who receive and practice YHWH’s covenantal faithfulness. It provides a case of integration of royal element and wisdom element in terms of relationship between YHWH and His faithful community. This study suggests that the pattern of pairing wisdom psalm and royal psalm appears not only at the seams of the books of the Psalter, but also within the books of the Psalter. The pattern of pairing wisdom-royal order (Psalms 1-2) changes to royal-wisdom order, then moves in much diverse ways of relating royal psalm and wisdom psalm. At the seams of books 2-3, 3-4, and 4-5, the pairs provides introductions and conclusions of the books. Within book 5, the pattern is much more diversly developed and expanded. At last, Psalms 144-145 put together the wisdom element and royal element into one thematic entity, finalizing the process of integration in the flows of the Psalter. This integrated pattern once more appears in Psalm 149, and then the Psalter ends with an eschatological praise, Psalm 150. The pattern of pairing royal psalm and wisdom psalm is not working mechanically, yet continues to develop along the flow of the five books of the Psalter. The two different genres provide progressiveness of distance and integration in terms of editing order, etymological connections, and thematic relations, as they move towards the end of the Psalter.
Keyword 시편, 구성적 접근, 110편, 111-112편, 118편, 119편, 144편, 145편, 다윗언약, 지혜, Psalter, Compositional Approach, Psalm 110, Psalms 111-112
Page p.66~p105
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