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Volume 제16집   (발행일 : 2020.03.31)
Title Duality in the Ehud Story: Human Initiative or Divine Providence?
Authors 김성광
Institutions Dallas Theological Seminary, PhD
Abstract 본 연구는 속임과 폭력에 의한 에훗의 살인을 어떻게 보아야 하는지를 다룬다. 그의 속임과 폭력은 정당화될 수 있는가? 에훗의 살인에 대한 두 개의 상반되는 견해를 보여준 후, 본 연구는 그의 행동들을 어떻게 보아 야 하는지를 논의한다. 에훗에 대한 부정적인 시각의 옹호자는 하나님께 서 에훗의 기만적인 방법들에도 불구하고 그의 성공을 섭리적으로 허락 하셨다고 주장할 수도 있다. 그러나 에훗의 속임은 그가 한 일의 중심에 있다. 그의 성공과 그의 속임을 분리할 수 없다. 내레이터는 에훗의 전략 들을 장면마다 상세히 설명하고 있고 그의 비범한 현명함, 결단력, 믿음 에서 나온 용기를 강조하고 있다. 그럼에도 불구하고, 인간의 계획과 실 행은 충분하지 않다. 에훗의 완벽한 성공은 하나님께서 주신 시의적절한 기회들이 있었기에 가능했다. 이중성 프레임이 이 이야기에서 작동한다: (1) 에훗의 육체적 비정상 은 그의 이중 역할(공물의 운반자 / 암살자)과 어울린다; (2) 다바르의 이중 적 의미; (3) 에글론의 뚱뚱함은 그의 탐욕과 공격당하기 쉬움, 둘 다를 나 타낸다; (4) 엘로힘은 이스라엘의 여호와 또는 일반적인 다른 신들을 의 미할 수 있다; (5) 에훗의 단검은 “두 개의 입”을 가지고 있는데, 이것은 양 날의 칼을 의미하고 또한 에훗의 이중적 의미의 말을 상징할 수 있다; (6) 이중적 영웅(보이는 영웅 – 에훗 / 보이지 않는 영웅 - 여호와). 결론적으로, 에훗의 속임은 하나님께서 섭리적으로 이끄신 것이다. 하나님은 심판의 목적으로 속임을 사용하신다.
This paper deals with how one sees Ehud’s murder through deception and violence. Can his deception and violence be justified? After presenting the two contrastive views on Ehud’s murder, this study discusses about how one should see his actions. An advocate of the negative view against Ehud might argue that God providentially granted Ehud’s success in spite of his deceptive methods. But Ehud’s deception is at the core of what he does. One cannot separate his success from his deception. The narrator elaborates Ehud’s tactics at each scene and highlights his extraordinary shrewdness, decisiveness, and courage out of faith. Nevertheless, human scheme and execution is not enough; Ehud’s perfect success was possible with the help of the timing opportunities provided by God. Duality frame works well in the story: (1) Ehud’s physical abnormality fits his dual roles (conveyor of tribute / assassin); (2) double meaning of dabar; (3) Eglon’s fatness represents both his greed and his vulnerability; (4) Elohim could mean Israel’s YHWH or general other gods; (5) Ehud’s dagger had “two mouths” (Judg. 3:16), which means the double-edged blade or may symbolize Ehud’s double meaning words; (6) dual hero (visible hero - Ehud / invisible hero - YHWH). In conclusion, Ehud’s deception is providentially directed by God. It may be said that God uses deception as a means of judgment.
Keyword 에훗, 속임, 폭력, 인간의 주도권, 하나님의 섭리, Ehud, deception, violence, human initiative, divine providence
Page p.8~p33
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