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Volume 제12집   (발행일 : 2017.06.30)
Title 잠언 1 -9장에 나타난 음녀의 수사학
Authors 김경열
Institutions 프레토리아 대학 Ph.D
Abstract 본 소고는 잠언 1-9장에 등장하는 “음녀”의 정체를 규명하는데 목적이 있다. 잠언 1-9장에는 다양한 부정적인 여성상들이 등장하는데, 총괄적으로 “음녀”로 부를 수 있다. 음녀는 지혜의 반제로서 훈육을 받는 아들을 두고 경쟁을 하는 실체다. 그러나 음녀의 정체가 무엇인지에 대해서 학자들의 의견들이 나뉘어 있다. 상징적 해석에 의하면, 음녀는 상징적 인물로서 어리석은 가치관과 악한 이교적 사상을 가리키며 심지어 다른 종교 사상이다. 제의적 해석은 음녀를 제의적 매춘녀, 즉 이방의 신전 창녀로 보며 그녀는 아들을 종교적 윤리적 타락으로 유도하는 위험한 인물이다. 덧붙여 현대에 유행하는 해석으로는 여권주의적 해석과 사회학적 해석이 있다. 이러한 해석들은 본문 자체가 아닌 해석가의 주관적 견해에 치우친 경향이 있다. 본 소고는 이러한 해석들의 문제점들과 한계를 지적하고 철저히 잠언 1-9장의 본문에 나타난 음녀의 수사학에 근거하여 음녀의 정체를 밝힌다. 우리의 연구에 의하면, 음녀는 일차적으로 현실의 위험한 유혹녀이면서 동시에 이차적으로 지혜의 반제로서의 상징적 인물로 역할한다. 특별히 이 음녀는 단순한 유혹녀가 아닌 방탕한 “유부녀,” 즉 “간부”(姦婦)다. 사악한 범죄와 파멸의 길로 아들을 유혹하는 남성 악인들과 마찬가지로 간음녀는 아들을 타락과 죽음으로 이끄는 여성 악인이다. 구약 율법에 따르면 처녀와의 성관계는 책임을 수반하되 파멸과 죽음의 대가가 따르지 않으나 유부녀와의 성관계는 죽음의 형벌로 이어진다. 그러므로 아들은 그런 간음녀를 멀리 해야 한다. 결론적으로 본 소고는 이 음녀는 우선적으로 상징적인 위험한 대상이라기보다 현실속의 실제적인 위험한 여자라는 사실을 증명한다. 이러한 방탕한 여성의 유혹에 빠진 삶은 미련하고 우매하다. 그러나 음녀는 동시에 지혜의 반제인 인격화된 우매함의 상징으로 나타난다. 그리하여 ‘지혜 여성’과 ‘우매 여성’이 대립한다. 잠언 1-9장의 전반부에서는 대체로 음녀가 현실의 남성 악인의 짝인 여성 악인으로서 등장하지만 후반부인 8-9장에서는 음녀의 상징성이 두드러진다. 잠언 8장은 인격화된 지혜를 묘사하고 9장에서 이에 맞추어 지혜의 반제로서의 음녀의 상징성이 뚜렷이 대비된다.

This article aims to reveal the identity of the “strange woman” in the Proverbs 1-9. In this section, there appears a variety of negative woman characters who can be called “strange woman” in general. The strange woman, as the antithesis of the wise woman and Wisdom, is a character who competes with Wisdom for the son of the father who instructs the Proverbs. Scholars have suggested divergent interpretations on the identity of the “strange woman.”
In symbolic interpretation, the strange woman is a symbolic character who refers to folly thought and evil paganism and even is regarded as other religious doctrines. According to cultic interpretation, she is a cult prostitute, that is, a dangerous woman who serves in the pagan temples and allures the son into the religious-moral corruption through sexual indulgence. In addition, there are feministic and sociological arguments as prevailing ideas. However, these ideas are subjective and arbitrary and deviate from the intent of the text in its context and rhetoric. In this article, we will investigate the identity of the strange woman, thoroughly depending on the rhetoric of the strange woman in Proverbs 1-9, and criticize the interpretative errors of the other suggestions. According to our study, the strange woman is primarily a real adulteress and a symbolic character who plays the part of the antithesis of Wisdom. She is not a common tempter but an indulgent married wife, namely, an adulteress. In the law of the O.T., the sexual intercourse with a virgin woman brings some responsibilities with either some penalties for her damaged virginity or compulsory marriage with her, but the illegal sexual intercourse with a man's wife leads to the death penalty and social destruction. Therefore, the son must avoid from such dangerous adulteress. As a conclusion, this study proves that the strange woman is primarily a real tempter like an evil man tempter in our reality. The son who indulges with such harlot-like woman is stupid and foolish. The strange woman, however, appears as a symbol of personalized folly, antithesis to wisdom at the same time in Proverbs 1-9. Thus ‘Woman Wisdom’ and ‘Woman Folly’ compete as rivals for the son in Proverbs 1-9. In the most part of the section, the strange woman plays the part of a real evil woman, a harlot, as a partner of a real evil man, both tempting the son into corruption. In contrast, the symbolistic character of the strange woman is more remarkable in chapters 8 and 9. Chapter 8 describes the personalized wisdom who was involved in the creation of the world and chapter 9 illustrates the symbolism of the strange woman, making it a rival to the symbolized Wisdom.
Keyword 잠언 1-9장, 음녀, 이방 여인, 지혜, 악인, 우매함 Proverbs 1-9, strange woman, adulteress, evil man, wisdom, folly, foreign woman
Page p.46~p88
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