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Volume 제15집   (발행일 : 2019.12.31)
Title The Identity of the Recipient of the Divine Judgment in Amos 9:1-4
Authors 최순진
Institutions 횃불트리니티신학대학원대학교, 부교수
Abstract 지금까지의 거의 모든 성경번역본들과 주석들이 아모스 9:1-10을 “이스라엘의 파멸”로 이해하는 것은 9:1의 해석과 밀접한 관계를 갖고 있다. 많은 이들은 성전파괴의 문맥 하에서 9:1을 해석하기를 시도하며, 9:1b-4 에 생생하게 묘사된 성전파괴와 이에 뒤따르는 철저한 심판의 대상이 이스라엘이라고 간주한다. 그러나 본 논문은 히브리어 단어의 사전적 의미 분석 (Lexical Analysis)과 본문교차 (Intertextuality)를 고려한 본문의 심층적 주해를 통해서, 9:1에 전통적 해석과는 다른 대안적 읽기를 제안한다. 9:1의 주해는 우리가 9:1, 특히 9:1aβ (~L'Ku varoB. ~[;c;b.W ~yPiSih; Wv[]r>yIw> rATp.K;h; %h;)을 어떻게 해석하느냐에 달려있다. 모든 성경 번역본들은 히브리어 명사 rATp.K;h;와 ~yPiSih;을 일반명사로서 “기둥들”과 “문지방들”로 번역한다. 그러나 본 연구는 이들을 고유명사로 “갑돌인들”과 “시핌인들”을 지칭하는 것으로 번역하기를 제언한다. 이는 수사용법 중에서 제유법의 하나인 Merism 으로써, 각각 “페니키아인들”과 “블레셋인들”을 지칭한다. 이들은 또 더 나아가 가나안의 모든 족속들을 지칭한다. 따라서 본 논문은 9:1-4를 북방으로부터 오는 침략군에 의해서 도발된 전쟁의 한 장면으로 이해하며, 9:1-4에 묘사된 하나님의 심판의 대상이, 전통적으로 이스라엘이라고 알려진 것과는 다르게, 도리어 이스라엘의 적들이라고 주장한다. 9:1을 침략군에 의해서 야기되는 전쟁터의 처절한 파괴의 모습으로 이해하려는 본 논문에서 제안된 해석은, 성전파괴로 이해하는 이전의 해석보다, 주변 문맥과 9장의 문학적 주제적 구조와 더 조화를 잘 이룬다는 것을 증명한다.

Traditionally Amos 9:1 is interpreted in the context of the destruction of the temple. The subsequent events, vividly described in 9:1-4 as total destruction, are commonly understood as a divine judgment on Israel. However, we propose an alternative reading to the traditional reading of 9:1. This paper employs analysis of intertextuality and analytical study for the interpretation of the Hebrew text of Amos 9:1. Our argument is dependent on how we interpret 9:1, especially the clause 9:1aβ (~L'Ku varoB. ~[;c;b.W ~yPiSih; Wv[]r>yIw> rATp.K;h; %h;). Most commentators and Bible translations take rATp.K;h; and ~yPiSih; as general nouns to mean “the capitals” and “the thresholds,” respectively. However, this paper proposes to read them as proper nouns rATp.K;h; for “the Caphtorim” and ~yPiSih; for “the Sippim” which, as merism, refer to “the Phoenicians” and “the Philistines,” respectively. Furthermore, they refer to all the tribes in Canaan. Thus, we understand the destruction scenes in 9:1-4 as the subsequent events of war caused by unidentified invading armies. Thus the Canaanites, traditional enemies of Israel, are the recipient of the divine judgment described in 9:1-4. Our suggested alternate reading fits better to the theology of the immediate context and the book of Amos as a whole than the traditional reading that considers 9:1-4 as a divine judgment on Israel.
Keyword 아모스 9:1-4, 성전파괴, 이스라엘 심판, 이스라엘 회복, 페니키아인, 블레셋인, Amos 9:1-4, Destruction of Temple, Restoration of Israel, Caphtor, Philistines, Phoenicians
Page p.175~p209
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